Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Ibramowicach;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.);
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej w Ibramowicach.
§ 2.
- Szkoła nosi nazwę: „Szkoła Podstawowa w Ibramowicach”.
- Siedziba Szkoły znajduje się w Ibramowicach 42, 32- 109 Pałecznica.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Pałecznica.
- Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
§ 3.
- Szkoła Podstawowa w Ibramowicach jest jednostka budżetową i publiczną ośmioletnią szkołą podstawową.
- W Szkole są organizowane oddziały przedszkolne.
§ 4.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie, w szczególności koncentrując się na prowadzeniu działalności:
- dydaktycznej;
- wychowawczej;
- opiekuńczej;
- edukacyjnej;
- kulturalnej;
- profilaktycznej;
- prozdrowotnej;
- sportowej;
- rekreacyjnej, uwzględniającej potrzeby środowiska lokalnego.
§ 5.
Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole;
- stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych;
- uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów;
- dostosowanie metod pracy do wieku i naturalnej aktywności uczniów;
- wspomaganie samodzielności uczenia się, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej nauki;
- utrzymywanie w Szkole bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- stosowanie systemu pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
- stałe podnoszenie jakości pracy Szkoły.
Rozdział 2.
Organy Szkoły
§ 6
Organami Szkoły są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski.
- Dyrektor Szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- zapewnia optymalne warunki do realizacji statutowych celów i zadań szkoły, dba o właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy;
- odpowiada za działalność dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą oraz realizację zadań edukacyjnych, prozdrowotnych, sportowych i rekreacyjnych;
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej Szkoły;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji;
- wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
- opracowuje arkusz organizacyjny szkoły;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej;
- przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rad pedagogicznych, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników;
- dba o powierzone mienie;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza i odwołuje z niego Wójt Gminy Pałecznica.
- W przypadku powołania przez organ prowadzący na stanowisko Dyrektora osoby niebędącej nauczycielem nadzór pedagogiczny sprawuje wicedyrektor powołany przez Dyrektora szkoły.
- Dyrektor powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej;
- Dyrektor w szczególności określa zakres kompetencji i zadań dla wicedyrektora szkoły.
§ 7.
Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
§ 8.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
§ 9.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy Szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole, po zaopiniowaniu ich projektów oraz Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy Szkoły;
- uchwalanie regulaminu swojej działalności;
- uchwalanie zmian statutu szkoły;
- zgoda na egzamin klasyfikacyjny z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach;
- postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego;
- promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- postanowienie o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału;
- delegowanie przedstawiciela rady pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
- zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
- wybór przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
- uzgodnienie z radą rodziców programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
§ 10.
- W Szkole działa Rada Rodziców, zwana dalej „Radą Rodziców”, która reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust. 2 oraz
przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców szkoły;
- zasady wydatkowania funduszy rady rodziców, o których mowa w ust. 4.
§ 11.
- W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego Samorządowej Szkoły Podstawowej w Pałecznicy” uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem.
- Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- Do kompetencji Samorządu Uczniowskiego należy w szczególności:
- uchwalanie regulaminu samorządu uczniowskiego;
- opiniowanie wniosku dyrektora Szkoły o wprowadzeniu obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
- opiniowanie wzoru jednolitego stroju;
- na wniosek dyrektora Szkoły opiniowanie pracy nauczyciela w związku z dokonywaniem oceny jego pracy;
- opiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
- opiniowanie długości przerw międzylekcyjnych;
- opiniowanie organizacji przerw w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie Szkoły.
§ 12.
- Organy Szkoły współdziałają na zasadzie pełnego partnerstwa z poszanowaniem swoich autonomicznych kompetencji.
- Przewodniczący organów kolegialnych lub ich przedstawiciele mogą uczestniczyć w zebraniach innych organów, za ich zgodą lub na zaproszenie.
- W celu zapewnienia stałego współdziałania poszczególnych organów Szkoły ustala się zasady porozumiewania się i przekazywania informacji o podejmowanych lub planowanych działaniach i decyzjach:
- co najmniej dwa razy w ciągu roku odbywać się będą spotkania przedstawicieli organów szkoły;
- w szczególnych przypadkach, na wniosek jednego z organów może zostać zwołane spotkanie przedstawicieli organów Szkoły;
- w miarę bieżących potrzeb przewiduje się możliwość spotkań przedstawicieli organów Szkoły.
Rozdział 3.
Organizacja pracy Szkoły
§ 13.
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
§ 14.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Funkcję wychowawcy powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca opiekuje się oddziałem, w miarę możliwości, w ciągu całego etapu edukacyjnego.
§ 15.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W klasach I-III podziału godzin w każdym oddziale na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, język obcy nowożytny, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna, informatyka, technika i wychowanie fizyczne) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu języka obcego nowożytnego, edukacji muzycznej, edukacji plastycznej, informatyki lub wychowania fizycznego innym nauczycielom wymiar godzin tych zajęć określa rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
- Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, z wyjątkiem przerwy na spożycie obiadu, która trwa 20 minut.
§ 16.
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez organ prowadzący szkołę zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego w przedziale od 7.30 do 15.30 w ramach 40 godzinnego tygodnia czasu pracy.
- Nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole:
1) w wymiarze 1 godziny tygodniowo,
2) a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć –w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.
1. Zgodnie z art.42.1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2.W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust.1, ora z ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1)zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym wust.3 lub ustalonym na podstawie ust.4a albo ust.7 KN;
2)inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
3)zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
§ 17.
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
§ 18.
- W Szkole działa biblioteka szkolna.
- Zadaniem biblioteki szkolnej jest:
- gromadzenie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
- tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;.
- Biblioteka szkolna działa na podstawie regulaminu biblioteki, który określa m.in. prawa i obowiązki osób korzystających ze zbioru biblioteki.
- Godziny pracy biblioteki szkolnej są dostosowane do potrzeb uczniów.
- Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami, nauczycielami, rodzicami i innymi bibliotekami.
- Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
- Współpraca z innymi bibliotekami polega na:
- wspólnym organizowaniu imprez czytelniczych;
- wymianie wiedzy i doświadczeń;
- udziale w targach i kiermaszach.
§ 19.
- Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w Szkole dłużej ze względu na:
- czas pracy rodziców;
- organizację dowożenia lub dojazdu uczniów do Szkoły;
- inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki uczniom w Szkole (np. oczekiwanie na zajęcia pozalekcyjne, nieuczestniczenie w zajęciach edukacyjnych).
- Świetlica jest czynna w dni, w których realizowane są w Szkole zajęcia dydaktyczno-wychowawcze.
- Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki, pomocy w nauce, warunków do nauki własnej, wypoczynku i rekreacji.
- Świetlica zapewnia zajęcia uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe uczniów, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
- Zajęcia w świetlicy prowadzi nauczyciel wychowawca.
- Zajęcia są prowadzone w grupach wychowawczych.
- Na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
§ 20.
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
- Korzystanie z posiłku jest dobrowolne i odpłatne.
- Warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala właściciel firmy gastronomicznej.
- Uczniowie będący w szczególnie trudnej sytuacji materialnej oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych, objęci są dożywianiem w ramach finansowania posiłku przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pałecznicy.
§ 21.
- Szkoła otacza opieką uczniów i udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
- Wychowawcy, nauczyciele otaczają szczególną opieką i wsparciem uczniów potrzebujących pomocy.
- Diagnozę potrzeb uczniów przeprowadzają wychowawcy klas we wrześniu każdego roku szkolnego, a także na bieżąco w razie konieczności.
§22.
- W Szkole funkcjonuje oddział przedszkolny, w którym realizowane jest wychowanie przedszkolne.
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
§23.
Oddziały przedszkolne funkcjonują przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący Szkołę na wspólny wniosek Dyrektora i Rady Rodziców.
§ 24.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w oddziale przedszkolnym zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
§ 25.
- Szkoła sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w oddziale przedszkolnym oraz w trakcie zajęć poza jej terenem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań
do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Dzieci przebywające w oddziale przedszkolnym są pod opieką nauczyciela, który organizuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z programem wychowania przedszkolnego i miesięcznym planem zajęć.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienki, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i narzędzia.
- Nauczyciel może opuścić dzieci tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej do tego osoby.
- Pracownicy szkoły nie podają dzieciom w oddziale przedszkolnym żadnych leków.
§ 26.
Organizację pracy oddziałów przedszkolnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
§ 27.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 28.
- Formami współdziałania Szkoły z rodzicami uczniów są:
- zebrania grupowe;
- godziny otwarte, podczas których udzielane są zainteresowanym rodzicom informacje na temat postępów i zachowania uczniów;
- konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem lub nauczycielami;
- zajęcia otwarte;
- udział w uroczystościach szkolnych.
- Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji dotyczącej ucznia, jego zachowania i rozwoju;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania uczniowi pomocy;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi i Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy Szkoły;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Szkoły organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny za pośrednictwem Rady Rodziców.
- Spotkania z rodzicami uczniów w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze (godziny otwarte) organizowane są dwa razy w roku szkolnym lub częściej – na wniosek rodziców lub nauczycieli.
§ 29.
Współpraca Szkoły z rodzicami uczniów polega w szczególności na:
- kontaktach z wychowawcą oddziału i nauczycielami;
- poradach pedagoga szkolnego;
- zgłaszaniu wniosków i propozycji do Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
- wyrażaniu opinii dotyczących pracy Szkoły i poszczególnych nauczycieli Dyrektorowi bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów.
§ 30.
Zadania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
- dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
§ 31.
- Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniów oraz dba o ich zdrowie:
- w czasie pobytu w Szkole poprzez:
- dyżury nauczycieli i innych pracowników w budynku i jego otoczeniu zgodnie z ustalonym harmonogramem dyżurów,
- prowadzenie wszelkich zajęć pod nadzorem nauczycieli,
- uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
- zapewnienie różnorodności zajęć w każdym dniu;
- w czasie pobytu poza Szkołą poprzez:
- przydzielanie opiekunów wycieczek szkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zgłaszanie właściwym służbom autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli technicznej,
- zaopatrzenie uczniów w odpowiedni sprzęt i środki ochrony indywidualnej w czasie prac na rzecz Szkoły lub środowiska;
- w czasie pobytu w Szkole poprzez:
- W budynku Szkoły zapewnia się:
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych i wywieszenie planu ewakuacji w widocznych miejscach;
- odpowiednią wentylację i ogrzewanie oraz właściwe oświetlenie sal lekcyjnych;
- odpowiednie oznakowanie pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym;
- zabezpieczenie schodów balustradami z poręczami;
- wyposażenie świetlicy, pokoju nauczycielskiego i sekretariatu w apteczki.
- Wejście na teren Szkoły zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający przebywanie na terenie osób nieuprawnionych.
- Szkoła prowadzi działania profilaktyczne polegające na:
- szkoleniu wszystkich pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny w szkołach oraz udzielania pierwszej pomocy;
- dostosowaniu wymiarów stolików, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów, rodzaju pracy oraz wymagań ergonomii;
- omawianiu zasad bezpieczeństwa podczas godzin wychowawczych.
§ 32.
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców, bądź inne osoby pełnoletnie, upoważnione przez rodziców – na podstawie pisemnego upoważnienia.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego ze Szkoły przez upoważnioną przez nich osobę
- Pracownicy Szkoły odmawiają wydania dziecka osobie będącej w stanie nietrzeźwym, pod wpływem środków odurzających lub zachowującej się w sposób budzący uzasadnione wątpliwości co do możliwości zapewnienia przez nią pełnego bezpieczeństwa dziecku.
- O każdym przypadku odmowy wydania dziecka należy niezwłocznie poinformować Dyrektora oraz odpowiednio rodziców albo drugiego z rodziców.
§ 33.
Szkoła sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Szkole oraz w trakcie zajęć poza terenem Szkoły, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
§ 34.
- Dzieci przebywające w Szkole są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zajęcia dydaktyczno- wychowawcze i zabawy.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
§ 35.
- Nauczyciel opuszcza oddział przedszkolny w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących dzieci.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w nagłym wypadku pod warunkiem, że zapewni im w tym czasie opiekę innej upoważnionej osoby.
§ 36.
- Organizację i program wycieczek oraz innych imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Wycieczki i spacery poza teren Szkoły odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów.
- Wycieczki i spacery dzieci poza teren Szkoły odbywają się za zgodą (pisemnym oświadczeniem) rodziców dziecka.
§ 37.
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
§ 38.
Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić Dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych, niepokojących symptomach.
§ 39
Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- W przypadkach uzasadnionych nadzwyczajnymi okolicznościami zagrażającymi życiu lub zdrowiu uczniów realizacja zajęć może odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z przepisami art. 125a ustawy – Prawo oświatowe oraz rozporządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem w szczególności:
- równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 1, są realizowane:
- z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, lub
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem, lub
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
- w inny sposób niż określone w pkt 1–3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 1, realizowane są z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem, do których należą:
- komunikator messenger;
- grupy społecznościowe Face -book;
- poczta elektroniczna;
- platforma edukacyjna teams;
- dziennik elektroniczny Uonet Vulcan.
- Uczniowie korzystają z materiałów w postaci elektronicznej niezbędnych do prowadzenia zajęć, które są im przekazywane w następujący sposób:
- platforma edukacyjna teams;
- dziennik elektroniczny Uonet Vulcan .
- Nauczyciele przekazują uczniom informację na temat źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej niezbędnych do prowadzenia zajęć, o których mowa w ust. 5.
- Nauczyciele zapewniają bezpieczne uczestnictwo uczniów w tych zajęciach w szczególności:
- w odniesieniu do technologii informacyjno-komunikacyjnych, o których mowa w ust. 4,
- mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Potwierdzeniem uczestnictwa uczniów w zajęciach jest:
- obecność na zajęciach on-line stwierdzona przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
- podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań.
8.*Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, i w porozumieniu z organem prowadzącym, umożliwia uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, realizację zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
Dyrektor szkoły podstawowej, w której są zorganizowane oddziały przedszkolne–także dyrektor szkoły podstawowej, na wniosek rodziców dziecka i w porozumieniu z organem prowadzącym, umożliwiają dziecku, które posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, realizację zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu.
Oznacza to, że dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym ustala, czy można uczniowi zorganizować nauczanie indywidualne w formie zdalnej,biorąc pod uwagę zalecenia w orzeczeniu.
Realizacja nauczania indywidualnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest realizowana zgodnie z art.125aust. 3 i 4 ustawy–Prawo oświatowe:
1)z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art.44a ust.1, lub
2)z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem, lub
3)przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
4)w inny sposób niż określone w pkt 1 – 3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki informują organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozdział 4.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 39.
Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
§ 40.
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne,
- końcowe.
- W klasach I–III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
§ 41.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego nie później niż w ostatnim tygodniu nauki przed rozpoczęciem ferii zimowych.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się nie później niż na tydzień przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktycznych.
- Klasyfikacja roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Oceny śródroczne i roczne z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne oceny zachowania nauczyciele ustalają najpóźniej na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
§ 42.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca oddziału, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
§ 43.
- W klasach I – III bieżące oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny– 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny – 1.
- Ocenę bieżącą zachowania nauczyciel ustala uwzględniając kryteria, o których mowa w ust. 3, wg skali:
- wzorowe – wz;
- bardzo dobre – bdb;
- dobre – db;
- poprawne – pop;
- nieodpowiednie – ndp;
- naganne – ng.
- Kryteria ocen zachowania:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowania się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
§ 44.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej bieżące, śródroczne, roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający –2;
- stopień niedostateczny – 1.
- Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5.
- Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „–”.
- Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:
- prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych, obejmujące treść całego działu lub jego dużą część;
- testy, sprawdziany;
- kartkówki z trzech ostatnich tematów;
- prace domowe;
- zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji;
- wypowiedzi ustne;
- prace w zespole;
- prace plastyczne i techniczne;
- testy sprawnościowe;
- działalność muzyczna.
- Nauczyciel ma obowiązek powiadomić ucznia z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnej pracy kontrolnej (testu, sprawdzianu), obejmującego swym zakresem wiadomości powyżej 3 lekcji.
- Nauczyciele zobowiązani są do uzgodnienia terminów sprawdzianów tak, aby nie było ich więcej niż 3 w tygodniu i nie więcej niż jeden w ciągu dnia.
§ 45.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oceny bieżące, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe – wz;
- bardzo dobre – bdb;
- dobre – db;
- poprawne – pop;
- nieodpowiednie – ndp;
- naganne – ng.
- Kryteria oceniania zachowania obejmują obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
§ 46.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
§ 47.
- Wychowawca oddziału przeprowadza w ciągu roku szkolnego co najmniej cztery spotkania ogólne (wywiadówki) z rodzicami i nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia edukacyjne celem przedstawienia i omówienia postępów i trudności w nauce, zachowania i szczególnych uzdolnień uczniów.
- Nie później niż na miesiąc przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych (śródrocznych) ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
§ 48.
- Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
§ 49.
Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
§ 50.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 51.
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie VIII i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne i przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Rozdział 5.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 52.
- Szkoła prowadzi zaplanowane i systematyczne działania w zakresie doradztwa zawodowego, w celu wspierania uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, w tym przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, polegające w szczególności na prowadzeniu:
- w klasach I–VI szkół podstawowych orientacji zawodowej, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
- w klasach VII i VIII zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez Szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia.
- System doradztwa zawodowego w Szkole obejmuje:
- wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami;
- rozpoznawanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe;
- gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
- pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
- Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie doradztwa zawodowego.
Rozdział 6.
Wolontariat szkolny
§ 53.
- Samorząd uczniowski ma możliwość, w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd wybiera ze swojego składu radę wolontariatu.
- Do zakresu działania rady wolontariatu, o której mowa w ust. 2 należy w szczególności:
- diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym lub otoczeniu szkoły;
- opiniowanie ofert działań i decydowanie o wyborze konkretnych działań do realizacji;
- koordynacja zadań z zakresu wolontariatu;
- organizacja pomocy w nadrabianiu zaległości szkolnych;
- organizacja przeprowadzania lekcji, wykładów z tematów, które zna uczeń;
- działania kulturalne, a w szczególności:
- przygotowywanie szkolnych spektakli,
- tworzenie dekoracji, szkolnych gazetek głównie o tematyce humanitarnej;
- angażowanie dzieci i młodzieży szkolnej w projekty z zakresu wolontariatu;
- promowanie idei wolontariatu.
- Uczniowie działający na rzecz wolontariatu Uczniowie działający na rzecz wolontariatu realizują te zadania w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych, za zgodą rodziców.
Rozdział 7.
Dzieci i Uczniowie
§ 54.
Uczeń ma prawo, w szczególności do:
- tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;
- zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- informacji o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;
- informacji o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo;
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej;
- ochrony i poszanowania jego godności i nietykalności osobistej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli, przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- wiedzy o przepisach normujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły;
- znajomości praw i procedurach odwołania się oraz instytucjach, do których można zwrócić się w przypadku nieprzestrzegania praw;
- odpoczynku;
- organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole;
- pomocy w przypadkach wystąpienia trudności w nauce;
- przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
- reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;
- redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 55.
- W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń albo jego rodzice ma prawo złożyć skargę do dyrektora Szkoły.
- Dyrektor po zbadaniu sprawy powiadamia pisemnie zainteresowanych rodziców i ucznia, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia skargi, o sposobie rozpatrzenia skargi.
§ 56.
Do obowiązków ucznia należy w szczególności:
- systematyczna nauka i rozwijanie swoich umiejętności;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych;
- regularne uczęszczanie na zajęcia edukacyjne, punktualność;
- dostarczenie wychowawcy, najpóźniej do 7 dni od dnia powrotu ucznia do szkoły, pisemnej prośby rodziców o usprawiedliwienie nieobecności w szkole;
- godne reprezentowanie szkoły;
- dbanie o dobre imię szkoły, uczniów, nauczycieli i rodziców oraz swoje własne;
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły, innych uczniów oraz innych osób;
- dbać o kulturę słowa w szkole i poza nią;
- chronić własne życie i zdrowie;
- przestrzegać zasad higieny w trakcie zajęć, a także przed ich rozpoczęciem i w czasie przerw;
- nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków i innych środków odurzających;
- dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne;
- naprawić wyrządzone przez siebie szkody;
- dbać o schludny wygląd, nosić strój uczniowski zgodnie z ustalonymi zasadami i warunkami;
- właściwe zachowanie podczas zajęć edukacyjnych;
- wyłączać telefon komórkowy i inne urządzenia elektroniczne na czas zajęć edukacyjnych. Z urządzeń tych uczeń może korzystać wyłącznie podczas przerw między zajęciami.
§ 57.
- Uczeń może być nagradzany za:
- rzetelną naukę i wzorowe zachowania;
- dobre lokaty w konkursach;
- osiągnięcia sportowe;
- aktywną pracę na rzecz klasy, szkoły i środowiska lokalnego.
- Nagrody stosowane wobec uczniów:
- ustna pochwała wychowawcy wobec klasy;
- pochwała dyrektora szkoły na forum klasy;
- pochwała dyrektora szkoły na forum szkoły;
- list gratulacyjny skierowany do rodziców i dyplom dla ucznia;
- nagroda książkowa lub rzeczowa;
- wpis do Złotej Księgi Szkoły.
- Wpis do Złotej Księgi Szkoły może uzyskać uczeń, którego średnia ocen wynosi co najmniej 5,0 i otrzymał wzorową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 58.
- Uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń do przyznanej nagrody w terminie 3 dni od dnia zawiadomienia o jej przyznaniu.
- Dyrektor Szkoły rozpoznaje zastrzeżenia w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od daty ich otrzymania.
§ 59.
- Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i niewywiązywanie się ze swoich obowiązków.
- Karami stosowanymi wobec uczniów są:
- upomnienie wychowawcy;
- nagana wychowawcy klasy;
- upomnienie dyrektora szkoły;
- nagana dyrektora szkoły;
- zawieszenie uczniowi prawa udziału w: dyskotekach klasowych lub szkolnych, w wycieczkach rekreacyjnych;
- przeniesienie ucznia do innego oddziału.
- Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.
- Szkoła powiadamia rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary.
§ 60.
- Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od kary do dyrektora Szkoły. Odwołanie składa się na piśmie w terminie do 3 dni roboczych od powiadomienia ukaraniu.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie;
- odwołać karę;
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.
- Dyrektor Szkoły w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od daty złożenia odwołania, o którym mowa w ust. 1, powiadamia ucznia i jego rodziców o sposobie rozpatrzenia odwołania.
§ 61.
Za wielokrotne i szczególnie rażące łamanie postanowień statutu i regulaminów szkolnych dyrektor Szkoły może skierować wniosek do Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
§ 62.
- Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego w następujących przypadkach:
- nieobecności dziecka w oddziale przedszkolnym przez miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu;
- gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu jego samego i innych dzieci i z tego powodu dziecko wymaga dodatkowej opieki osoby dorosłej;
- rażącego nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu.
- W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy dzieci w sytuacji opisanej w ust. 1 dyrektor zobowiązany jest wcześniej podjąć następujące działania:
- wdrożyć program naprawczy mający na celu pomoc dziecku;
- zawiadomić rodziców o konieczności podjęcia współpracy w celu korekcji zachowań dziecka;
- zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc.
- Jeżeli działania, o których mowa w ust. 2 nie przynoszą oczekiwanych efektów, dyrektor skreśla dziecko z listy dzieci oddziału przedszkolnego.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci oddziału przedszkolnego nie dotyczy dziecka odbywającego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
- W przypadku gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor tej szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego, zastosować, jeżeli jest to wystarczające, środek oddziaływania wychowawczego w postaci:
– pouczenia,
– ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie,
– przeproszenia pokrzywdzonego,
– przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły.
Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy nieletni dopuścił się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego.
Wprowadza się możliwości stosowania wobec nieletnich przez dyrektora szkoły, do której uczęszcza nieletni, oraz przez Policję środków oddziaływania wychowawczego, jeżeli będzie to wystraczające w drobnych sprawach o demoralizację i czyny karalne, bez konieczności zawiadamiania sądu rodzinnego.
Dolny próg wieku osoby, wobec której może zostać wszczęte postępowanie w sprawie o demoralizację –ukończone 10 lat.
Rozdział 8.
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
§ 63.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli i pracowników samorządowych na stanowiskach niepedagogicznych.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
§ 64.
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą oraz ponosi odpowiedzialność za jej jakość.
- Nauczyciel jest obowiązany do poszanowania godności ucznia.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
- realizowanie dopuszczonego w Szkole programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania uczniów;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z realizowanego w Szkole programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania;
- udzielanie rodzicom informacji dotyczących ucznia, jego zachowania i rozwoju;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
- systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania;
- czynny udział w pracy Rady Pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał;
- współpraca z rodzicami.
- Do zadań nauczyciela wychowawcy należy dodatkowo:
- opieka nad oddziałem;
- informowanie na bieżąco rodziców uczniów o ich postępach w nauce oraz zachowaniu;
- monitorowanie frekwencji uczniów;
- wykonywanie innych zadań określonych przez Radę Pedagogiczną.
- Dotyczy zakresu zadań nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów,
logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
- Nauczyciele, o których mowa w ust. 1, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, realizują:
- zajęcia w ramach zadań związanych z:
- prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci i młodzieży, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniem uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,
- prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050, z 2021 r. poz. 2469, z 2022 r. poz. 763, 764);
- zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
- Pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, realizują zajęcia w ramach zadań związanych z:
- rekomendowaniem dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079);
- prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły, we współpracy z nauczycielami;
- wspieraniem nauczycieli w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
- określaniem niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- udzielaniem uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych.
- Do zakresu zadań pedagoga specjalnego w Szkole należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi Szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z:
- rodzicami uczniów,
- dyrektorem Szkoły,
- nauczycielami, wychowawcami lub specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzież,
- pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną,
- pracownikiem socjalnym,
- asystentem rodziny,
- kuratorem sądowym;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.
§ 65.
- Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Szkoły, utrzymanie budynku Szkoły i jego otoczenia w stanie zapewniającym bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość w budynku szkolnym i wokół niego.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala Dyrektor.
Rozdział 9.
Warunki stosowania ceremoniału szkolnego
§ 66.
Uczeń ma prawo i obowiązek poznawania historii szkoły, postaci związanych z jej tradycją i środowiskiem lokalnym.
§ 67.
- Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły oraz kultywowania dobrych jej tradycji.
- Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny zalicza się w szczególności:
- rozpoczęcie roku szkolnego;
- ślubowanie uczniów klas pierwszych;
- w oddziałach przedszkolnych pasowanie na przedszkolaka;
- Dzień Edukacji Narodowej;
- Święto Niepodległości;
- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej;
- Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja;
- uroczyste pożegnanie szkoły przez uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej;
- zakończenie roku szkolnego;
- Do obowiązków ucznia należy podkreślenie uroczystym strojem świąt państwowych i szkolnych, o których mowa w ust. 2.
Rozdział 10.
Postanowienia końcowe
§ 68.
- Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 69.
- Szczegółowe zasady organizacji życia szkoły określają regulaminy.
- Organem właściwym do dokonywania zmian w statucie jest Rada Pedagogiczna Szkoły.
- Dyrektor po nowelizacji statutu opracowuje ujednolicony tekst statutu i publikuje na stronie internetowej Szkoły.